Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / Uludag University The Review of the Faculty of Theology
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/13345
Browse
Browsing by Department "Dinler Tarihi Bölümü"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hasidism under the influence of hesychasm and sufism: Baal Shem Tov – a jewish sufi and hesychast?(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-03-16) Şenay, Bülent; İlahiyat Fakültesi; Dinler Tarihi Bölümü; 0000-0002-4683-3417This paper is an attempt to bring to light the manner in which Hasidism emerged inside the Jewish tradition not just as a climax of previous mystical developments, but also under the direct influence of Hesychasm and Sufism. All of these types of mysticism seem to have met in 18th century Moldova (the Bogdan province of the Ottoman Empire), in the new and revolutionary outlook of an unusual man called Israel ben Eliezer, also known as Baal Shem Tov (“the master of the good name”), who appears to have been born there, although he started preaching only after moving to Poland. Regardless of how much of his story as we know it today is true or legendary, his imprint on the evolution of the oldest monotheistic religion is undeniable and still awaits further scrutiny, despite the number of works written about him so far. Considering that the movement he set in motion, which started as an offshoot of mainstream Judaism meant to solve a religious crisis by straying partially away from the established religious practices, proposing to worship God not just through prayer but also through storytelling, music and dance, and to replace the rabbi with the tzaddik (righteous/wise man), has nowadays ended up by being the most ultra-Orthodox form of Jewishness, it is interesting to fathom the extent to which it was infused by Islamic ideas. The article therefore also takes into account the Islamic influence on the evolution of Jewish mysticism, from the emergence of Islam until today’s Jewish liturgical and meditative practice.Item M. Şemseddin Günaltay ve İslâm’da tarih ve müverrihler’e dair(Uludağ Üniversitesi, 1992) Sayar, Süleyman; İlahiyat Fakültesi; Dinler Tarihi BölümüCemil Meriç bir tanıtma yazısında "okuyucuya başvurduğu kaynakları ta nıtmak isteyen titiz ve dürüst bir ilim adamı karşısındayız" diyordu. Sonra da ekliyordu: "Çok geniş bir tetebbuun mahsûlü olan bu güzel eserin unutulmuş ol ması ne hazin!". Burada sözü edilen ilim adamı M. Şemseddin Günaltay, güzel eseri de İs lâm’da Tarih ve Müverrihler’dir. Cemil Meriç’e göre yazar sürükleyici bir üslûba sahip, hem de sözünü et tiği kaynaklan çok iyi tanıyordu. "En mufassal ve en vâkıfâne eserlerden birini yazmış, ne var ki, aydınlarımız tarafından ilgi görmemişti. Dahası Z.V. Togan, "Tarihte UsûFünde M. Şemseddin’e ve eserine yer bile vermemiş, bir ilim ada mından beklenen kadirşinaslığı ondan esirgemişti. Oysa İslâm tarihiyle uğraşan lar için, İslâm’da Tarih ve Müverrihler ile Tarihte Usûl birbirini tamamlayan iki kılavuzdu.Item Türkçe literatürde Yehova Şahitleri(Uludağ Üniversitesi, 1992) Sayar, Süleyman; İlahiyat Fakültesi; Dinler Tarihi BölümüBu mezhebi, 1872’de C.T. Russell (1852-1916) kurmuştur. Daha sonra Yehova Şahitleri, bütün dünyada organize olmuşlardır. Bugün onlar, bütün milletlerin içinde bulunurlar. Yehova Şahitleri, Batılı araştırıcılar tarafından "mezhep-tarikat" ya da "milenarist bir hareket" olarak nitelendirilmiş ve "Russelistler" olarak adlandırılmışlardır. 1931’den itibaren ise, "Yehova Şahitleri” adını benimse mişlerdir. Bu makalenin amacı, adıgeçen mezheple ilgili Türkçe literatürü okuyuculara tanıtmaktır.Item U.Ü. İlâhiyat Fükültesl öğretim elemanlarının yaptıkları doktora ve yüksek lisans tezleri(Uludağ Üniversitesi, 1987) Sayar, Süleyman; İlahiyat Fakültesi; Dinler Tarihi Bölümü