2001 Cilt 14 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10134
Browse
Browsing by Department "Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Çalgı yapım, bakım ve onarımı(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Kalender, Necdet; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüMüzik yapma, dinleme ve yaratmanın tek ve en önemli öğesi insan sesi ve çalgılardır. İnsanlık tarihi boyunca, insanoğlunun doğayı taklit etmek, haberleşmek ve kendisini çeşitli biçimlerde ifade etmek amacıyla doğada bulunan kemik, kuru ağaç dalları ve ağaç liflerinden yararlandığı söylenmektedir. Zaman içerisinde insanoğlu, kendi gelişimine paralel olarak çalgıları da geliştirmiş ve çalgı yapımını bir bilim dalı haline getirmiştir. Çalgı yapımı Rönesans döneminin sonlarında, en parlak dönemine ulaşmıştır. Bugün bile benzeri yapılamayan çalgılar 18.yy’ da üretilmiş, buna paralel olarak çalgı müziğinde de büyük aşamalar kaydedilmiştir. Çalgıların ses özelliklerini kaybetmemesi ve uzun ömürlü olmaları için günlük, aylık, ve genel bakımlarının yapılması prensiplere bağlanmıştır. Çalgı yapımında kullanılan ağaçlar sınıflandırılmış, üretilen kaliteli çalgıların bakımı ve onarımını yapabilecek uzman kişilere gereksinim duyulmuştur.Item Halk eğitiminde müziğin yeri ve Bursa’daki halk eğitimi çalışmalarına toplu bakış(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Bozkaya, İbrahim; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüEğitim yaşam boyu devam eden bir süreçtir. Modern eğitim, bireyi, yaşamın her döneminde eğitim ortamı içinde tutmayı amaçlar. Bu amaçla her yaş grubuna yönelik eğitim etkinlikleri plânlanır. Halk Eğitimi ya da Yetişkinler Eğitimi, Türk Eğitim Sistemi’nin önemli bir bölümünü oluşturur. Bu kapsamda, bireyin ve toplumun ihtiyaçları yönünde çok değişik dallarda eğitim programları düzenlenir. Bu programlar içinde müzik etkinlikleri ağırlıklı olarak yer alır. Cumhuriyet döneminde Halk Evleri ile başlayan Halk Eğitimi çalışmaları, bugün Milli Eğitim Bakanlığı Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından plânlanıp yürütülmektedir.Item İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Öz, Nesrin Biber; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüBireyleri ve toplumları biçimlendirme, değiştirme ve geliştirmede eğitim en etkili süreçtir. İnsanın kültürel bütünlüğünü sağlamada müziğin eğitim aracı olarak kullanılması tüm dünyada yaygınlık kazanmıştır. Bu çalışmada, müzik eğitiminin insan yaşamındaki yeri ve önemi irdelenmiştir.Item İslam'da müzik yasak mı?(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Sağlam, Atilla; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüTürkiye’de ve İslam aleminde müziğin yasaklandığına ilişkin kanaat yaygındır. Türk Müzik Eğitimi alanında İslam Dini’nin Türk müziğinin gelişmesini engellediği yönünde bir yaklaşım dile getirilmektedir. Bu gibi kanaat ve yaklaşımlar İslam inancı taşıyan Türk insanıyla Türk müzik eğitimi faaliyetlerini karşı karşıya getirmektedir. Bu nedenle özellikle İslam ve müziğe ilişkin kaynaklarda konu edilmemiş olan Türk müziğinde Türklerin İslamiyet’i kabul edişleri sonrasında ortaya konan gelişimlerin ele alınması önem kazanmıştır. Bu çalışmada ilk olarak Kur’an-ı Kerim ve İncil gibi dinsel kitaplar başta olmak üzere İslam ve müzik konusunda yayımlanmış kitap, makale ve araştırmalar ele alınmıştır. İkinci olarak Türklerin İslam öncesi, İslamla beraber oldukları süreç içerisinde müzik ve müzikbilimi açısından geçirdikleri yaşantı betimlenmiştir. Sonuç olarak kaynaklarda ifade edilenlerle Türk müziği tartışılmış ve İslamın müziği yasaklamadığına ilişkin gerçek teorik olarak ortaya konulmuştur.Item Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Demirbatır, R. Erol; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü2000’li yıllara gelindiğinde bir çok üniversitede mesleki müzik eğitimi alanıyla ilgili lisansüstü program açıldığı, ayrıca müzik alanıyla doğrudan ya da dolaylı olarak ilgili lisansüstü tez araştırmalarının oldukça geniş bir perspektifte dağılım gösterdiği gözlenmektedir. Bu alanda yapılabilecek yeni tez araştırmalarına referans oluşturması, konu seçiminde yol göstermesi ve birbirini tamamlayıcı araştırmalar arasında ilişki kurulmasına da katkı sağlayacağı düşüncesiyle, ülkemizde 1985-2000 yılları arasında yapılan, başlığında “müzik” ya da “müzikal” sözcükleri içeren ” yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik” tezleri bibliyografyasının oluşturulması amaçlanmıştır.Item Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda orkestra-oda müziği eğitiminde yaylı çalgıların yeri ve önemi(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Öz, Nesrin Biber; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüMüzik sevgisini güçlendiren, çalgı çalabilme yeteneğidir. Çalgı eğitimi, müzik öğretmeni yetiştiren kurumların en etkili ve temel alanlarından biridir. Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda, orkestra-oda müziği eğitimi neticesinde elde edilen ürünlerin zaman zaman çeşitli etkinlikler yoluyla çevreye sunulması, yaylı çalgıların müzik eğitimindeki önemini ortaya koymaktadır.Item Sanatçı müzik öğretmeni Halil Bedi Yönetken'in yaşamı, tüm müzik öğretmenlerine bıraktığı gerçek bir hazinedir(Uludağ Üniversitesi, 2001-04-01) Sağlam, Atilla; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüHalil Bedi (YÖNETKEN) 1899-1968 yılları arasında yaşamış müzik eğitimbilimcimizdir. Müzik eğitimimizle ilgili bir çok konuda çok değerli hizmetler yapmıştır. Bu hizmetlerin eski kuşak müzik eğitimcileri veya müzik öğretmenleri tarafından biliniyor olduğu düşünülse de günümüz müzik eğitim kurumları, çalışanları ve hazırda bulunan öğrenciler tarafından yeterince bilindiğini ve O’nun ortaya koyduğu ürünlerden, yol göstericiliğinden gereğince yararlanıldığını söylemek zordur. Halil Bedi Yönetken’in varlığında gözlemlenebilecek müzik eğitimi modeli bugün Türkiye’de başarılamayan bir birliğin ifadesi olarak ele alınabilir. Devlet Konservatuarları, Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Bölümleri gibi birbirinden farklı anlayış ve amaçlar doğrultusunda çalışan mesleki müzik eğitimi kurumlarımızın birbirlerini tanımayışı, birbirlerini kabul etmez görünen yaklaşımlarının günümüze gelen yansımaları geçmişte her iki amaç için öğrenci yetiştiren kurumların ve değerli eğitimcilerin anılarına yakışmaz bir görünüm içindedir. Bu teorik araştırma ile bir yandan gerek müzik öğretmeni yetiştirme eğitimi gerek müzisyen yetiştirme eğitiminin birlikteliğinin bir kez daha vurgulanması öte yandan Halil Bedi Yönetken’in yaşamının ayrıntılarında gizli müzik öğretmenli mesleği ve müzisyenlik ile ilgili kimlik bilgilerini ortaya koymak yakın geçmişte Halil Bedi ve arkadaşlarının yaşamlarıyla örneklenen müzisyen, müzik bilimci ve müzik öğretmeni ilişkilerini insan olma çerçevesinde aktarılması amaçlanmıştır.