Browsing by Author "Kara, Mustafa"
Now showing 1 - 20 of 68
- Results Per Page
- Sort Options
Item Abdullah Münzevi ve Ulucami Kütüphanesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Demir, Şule; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.Item Abdürrahim Tirsî ve Divanı(Uludağ Üniversitesi, 2010-03-05) Yüce, Emine Aydoğmuş; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.Çalışmada, onaltıncı yüzyıl sufi şairlerinden Abdürrahim Tirsî'nin Divan'ı günümüz Türkçesine aktarılmıştır. Divan üzerinde tetkikler yapılabilmesi için müellifin edebi kişiliğini oluşturan faktörlerin incelenmesi gerekmiştir. Bu gereklilik sebebiyle Tirsî'nin yaşadığı yıllardaki içtimâî, siyâsî ve kültürel ortam ortaya konulmuştur.Kaynaklarda hakkında yüzeysel bilgiler bulunan Tirsî'nin hayatı, geniş bir çerçevede sunulmaya çalışılmıştır. Sufi kimliği ön planda olan Tirsî'nin hayatı, bu yönüne ağırlık verilerek aktarılmıştır.Metin, şekil ve muhteva açısından incelenmiştir. Çalışmada Tirsî'nin edebî ve fikrî yönüyle ilgili incelemelerde bulunulmuş ayrıca Türk Tasavvuf kültüründeki yeri ortaya konulmuştur.Item Afifüddin Tilimsânî'nin İlâhî İsimler Nazariyesi ve Meâni'l-Esmâi'l-İlahiyye adlı eserinin tahkiki(Uludağ Üniversitesi, 2016-06-15) Musakhanov, Orkhan; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.Afîfüddin Tilimsânî Nifferî'nin düşüncelerini merkeze alarak yazdığı Şerhu'l-Fâtiha ve Meâni'l-Esmâi'l-İlâhiyye ve şerh ettiği Mevâkıfı'n-Nifferî, Menâzilü'l-Herevî, Fusûsu İbni'l-Arabî, Taiyyetü İbni'l-Fârız ve Ayniyyetü İbn Sînâ'yla tasavvuf tarihinin seçkin sûfî müelliflerindendir. Afîfüddin Tilimsânî'nin ilâhî isimler nazariyesini ortaya koymayı ve bu konuda yazdığı temel eseri Meâni'l-Esmâi'l-İlâhiyye'nin ilmi neşrini yaparak gün yüzüne çıkarmayı hedefleyen bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Tilimsânî'nin hayatı, eserleri ve tasavvuf düşüncesindeki yeri ilâhî isimler nazariyesinin bağlamının doğru tespit edilmesi için ortaya konmuştur. Eserleri başlığı altında ilk defa eserleri tam bir şekilde tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra yanlışlıkla kendisine nispet edilen ve kendisine ait olup da başkasına nispet edilen eserler tespit edilmiş ve eserleri telif sırasına göre sıralanarak içerikleri özetlenmiştir. Ayrıca bu bölümde Tilimsânî'nin Ekberiyye ekolüne olan mensubiyetinin doğruluk derecesi tartışılmış ve içerisinde bulunduğu tasavvuf düşüncesi ve tasavvuf karşıtlarına etkileri sunulmuştur. İkinci bölümde kendisinden önce yaşamış Kuşeyrî, Gazzâlî, İbn Berrecân ve Ekberiyye ekolunun kurucu düşünürleri ve Tilimsânî'nin de hocaları olan İbnü'l-Arabî ve Konevî'nin Esmâ şerhleri tavsif ve tahlil edilerek Tilimsânî'nin söz konusu müelliflerden farklılaşan Allah ve er-Rahman ismine dayalı îlâhî isimler nazariyesi ortaya konmuştur. Üçüncü bölümde Tilimsânî'nin ilâhî isimler nazariyesi söz konusu esmâ-i hüsnâ şerhlerinin temel konularıyla karşılaştırılarak nazariyenin detayları ortaya konmuştur. Dördüncü bölümde Tilimsânî'nin ilâhî isimler nazariyesinin işlendiği temel metinlerden olan Meâni'l-Esmâi'l-İlâhiyye'si üç yazma nüshasına dayanılarak ilmi neşri yapılmış ve dipnotlar aracılığıyla eserdeki temel meseleler Tilimsânî'nin diğer çalışmalarıyla desteklenmiştir. Bu açıdan Afîfüddin Tilimsânî üzerine yapılacak olan araştırmalara başvuru kaynağı olmayı hedeflemektedir.Item Ahmed Avni Konuk ve Mesnevî-i Şerîf şerhindeki tasavvuf düşüncesi(Uludağ Üniversitesi, 2010-10-20) Güngör, Metin; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Tarihi Bilim Dalı.Ahmed Avni Konuk 1285/1868 tarihinde İstanbul'da doğdu. Tasavvuf ve musikî ile ilgili birçok eseri vardır. Eserleri arasında en kapsamlı olanları İbn Arabî'nin Fusûsu'l- Hikem'ine ve Mevlâna'nın Mesnevî'sine yapmış olduğu tercüme ve şerhlerdir. İbn Arabî'nin düşünce dünyasından etkilenmiştir. Bu yüzden eserlerinde Vahdet-i vücûd ile ilgilli geniş açıklamalara yer vermiştir. Mesnevî'ye yapmış olduğu şerhi diğer Türkçe yapılmış olan Mesnevî şerhlerinden ayıran en önemli özellik İbn Arabî'nin fikirlerinden ve Hindistan'da yapılmış olan Mesnevî ile ilgili çalışmalardan istifade edilmiş olmasıdır. Bu çalışmada genel olarak Konuk'un hayatı, eserleri, Mesnevî şerhinin kaynakları ve Mesnevî şerhinde açıklanmış olan bazı tasavvufî kavramlar üzerinde durulmuştur.Item Ahmed Gazzi'nin hayatı ve tasavvufi görüşleri(Uludağ Üniversitesi, 1991) Tekeli, Hamdi; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Kelam- İslam Felsefesi Anabilim Dalı.Osmanlı Devleti'nin ilk başkenti olan Bursa'da yaşanan tarihî ve kültürel olayları incelemek ve günümüz insanına kazandırmak faydalı bir hizmet olacaktır. îşte bu açıdan Osmanlı döneminin en meşhur ve en tartışmalı sûfilerinden biri olan Niyâzî-i Mısrî 'nin Bursa'daki en meşhur müridi ve tek halifesi olan Ahmed Gazzî'nin hayatı ve tasavvufa görüşleri tezimizde incelenmeye çalışılmıştır. Yapılan çalışmanın giriş bölümünde konunun anlaşılmasını kolaylaştırmak düşüncesiyle Ahmed Gazzî'nin yaşadığı asrın kültürel} siyâsi ekonomik ve dinî yapıeina kısaca t emase edilmiştir. Yine giriş bö lümünde Ahmed Gazzî'nin şeyhi olan Niyazî-i Mısri'nin.hayatı ve eserleri gözden geçirilerek kısaca Halvetiye tarikatının Mısrî' ye kadar uzanan kolu hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca bu zamana kadar bu sahada yapılan çalışmaların bir değerlendirilmesi de yapılmıştır. Çalışmamızın birinci bölümünde ise Ahmed Gazzî'nin hayatı doğum yerinden başlayarak sırası ile Mısır, İstanbul ve Bursa'daki günleri anlatılmış olup Bursa'da Niyazî-i Mısrî ile tanışmadan önceki tanışmadan önceli dönemde Molla Fenari ve Orhan medresesindeki müderrisliği ele alınmıştır. Mısrî ile tanışıp intisap ettikten sonraki dönemi ise Mısrî Dergâhı'ndaki günleri, Duhter şeref Mescidindeki günleri ile kendisinin bina ettiği Ahmed Gazzî Dergâhındaki günleri olmak üzere kısımlara ayrılarak incelenmiştir. Ahmed Gazzî'nin vefatına kadar geççen birinci bölümde dergâhın yer tespitinden, dergâhın inşasına kadar geçen günler ve dergâhdaki faaliyetleri ayrıntılı bir biçimde işlen miştir. Tezimizin : ikinci bölümüne gelince; Burada Ahmed Gazzî'nin ta savvuf şahsiyeti", eserleri ve tesirlerinden bahsedilmiştir. Öncelik le konumuz gereği Gazzî'nin tasavvufi şahsiyeti ilmî bir üslupla in celenmeye çalışılmış, daha sonra isa eserleri ve görüşleri, menkabe ve kerametleri, muasırlarıyla ilişkileri, halifeleri ele alınmıştır. Ayrıca Ahmed Gazzî Dergâhı' nda şeyhlik yapan şahıslar birer birer incelenerek hayatları ve eserlerinden bahsedilmiştir. Çalışmamız esnasında bugüne kadar incelenmemiş olan Abdullat: Gazzî'nin "Menakib-ı; Gazzî" adıyla müstakil olarak' Ahmed Gazzî ' den bahseden ve son sahifelerinde kendi eserlerinin bir listesini sunduğu kitabı tespit -edilmiştir. Bu esere ilave olarak Mehmed Şemsuddin (Ulusoy) Efendi'nin Gülzâr-ı Mısrî ve Yadigâr-ı Şemsî'nin basılmamı olan ikinci kısmından istifade etmek bize nasip olmuştur.Item Ahmed Şernubi ve Tabakat'ı(Uludağ Üniversitesi, 1999) Yüksel, Süleyman; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Tarihi Bilim Dalı.Item Ali Sezai Kurtaran'ın hayatı ve fikirleri(Uludağ Üniversitesi, 2012-01-12) Usta, Erol; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.Ali Sezai Efendi 1867 yılında Maraş'ta doğmuş, babasının adı Hacı Ahmet, annesinin adı ise Fatma Hatun'dur. Baba tarafından bilinen ilk dedesi Emir Abdülcelil olup şecere ile Hazreti Hüseyin soyundan olduğu oğlu Halit tarafından belirtilmektedir. Beş yaşında, babasının vefatı ile annesi ve eniştesinin gözetiminde büyümüştür.17 yaşında Kadiri şeyhi Şakir Efendi'ye intisap etmiş, 24 yaşında ise ilk icazetini almıştır. Şakir Efendi 1894'te vefat edince, onun işareti ile ders vermeye başlamıştır.1919 yılında, Maraş'ın İşgali sırasında Fransızlara karşı mücadele etmiş ve işgalin sona ermesine kadar savunmanın on komutanından biri olmuştur.1924 yılında, Pazarcık ilçesi gezici öğretmenlik görevi verilmiş ve bu görevini 1926 yılına kadar devam ettirmiştir.Basımı yapılmamış çok sayıda eseri mevcuttur. Bunların bir kısmı dini, bir kısmı da tıp ve eczacılık konularını içermektedir.1926 yılında Maraş merkez vaizliğine tayin edilmiştir. 1937 yılında ölümüne kadar Ulu Camii'ndeki bu görevini sürdürmüştür.Soyadı Kanunun çıkması ile Maraş Valisi Fahrettin Kiper'in tavsiyesi ile Ali Sezai Efendi, Kurtaran soyadını almıştır.Döneminin belediye başkanıyla düştüğü ihtilaf sebebiyle hapse atılmış ve hapisten çıktıktan kısa süre sonra da ölmüştür.Item Annemarie Schimmel'in tasavvuf kültüründeki yeri(Uludağ Üniversitesi, 2004) Bilman, Şule; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.XIX. ve XX. yüzyıl, Batı'nm, dinlere ve özellikle de dinlerin mistik muhtevasına yöneldiği bir dönemdir. Bu ilgi, önceleri Hint ve Uzak Doğu' nun mistik kaynağı üzerineyken, son zamanlarda, özellikle Batı dillerine kazandırılan tasavvuf eserleriyle tanınma imkanı bulan, İslâm'ın mistik yönü üzerinde yoğunlaşmıştır. Bu açıdan oryantalistlerin araştırmaları içinde 'tasavvuf önemli bir çalışma sahası oluşturur. Bu oryantalistler arasında din ve tasavvuf tarihi araştırmacısı Annemarie Schimmel, gerek ilmî şahsiyeti, gerekse ortaya koyduğu çok sayıda kapsamlı eserle önemli bir yere sahiptir. Annemarie Schimmel'in tasavvuf kültüründeki yeri, tez çalışmasının temelini oluşturmaktadır. Çalışmanın, daha verimli olması ve sağlam bir zemine oturması için, Schimmel'in oryantalist kimliği sebebiyle, öncelikle, 'oryantalizm' kavramı incelenmiş ve tasavvuf alanında Batı'da yapılan oryantalizmle ilgili çalışmalar hakkında genel bir bilgi verilmiştir. Bu bölümde, 'oryantalizm' kavramının zaman içinde kazanmış olduğu menfî anlam dikkat çekmektedir. Bununla birlikte, oryantalistlerin dil konusundaki vukûfıyetleri ve yoğun çabalan sayesinde telif, tahkîk ve tercüme türünden birçok eseri ilim dünyasına kazandırdıkları da inkar edilemez bir gerçektir. Görüşleriyle ilgili bölümden önce ele alman, Schimmel'in hayatının ve eserlerinin verildiği bölüm, onun düşünce yapısının şekillenmesinde rol oynayan unsurlar hakkında ipuçları vermektedir. Hayatının çeşitli dönemlerinde, Batı'da olduğu kadar, Doğu' da da birçok ülkede bulunması, onun kültürleri bizzat içerden gözlemlemesine ve tanımasına yardımcı olmuştur. Bu kültürlere vukûfıyeti, ayrıca hem Doğu, hem de Batı dillerini iyi bilmesi, onun ortaya koyduğu eserlerin niteliği ve sayısını arttırmıştır. Çalışmanın son bölümünde, Schimmel'in tasavvuf kültürüne bakış açışı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Burada göze çarpan temel nokta, onun 'tasavvufa, sadece mistik bir değer olarak değil, 'îslâmî bir olgu' olarak yaklaşması, 'tasavvufu, İslâm kültürü sentezinde sunmasıdır. Çalışmalarında, objektif olmaya özen göstermesi ve kültürü 'içerden biri' gibi analiz etmesi de, onun alışılagelmiş oryantalist anlayıştan farklı bir konumda olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda, İslâm ve tasavvuf hakkında Batı'da oluşmuş yanlış kanaatlerin düzeltilmesi hususunda, Schimmel'in gerek eserleri ve gerek söylemleriyle bu olumsuz yargıyı düzeltmeye çalıştığı dikkat çekmektedir. Schimmel'in Batı'da tasavvufun tanıtılmasında önemli bir yere sahip olmasının yanı sıra Doğu dillerinde yapmış olduğu çevirilerle, Doğu dünyasında da etkin bir rolü bulunmaktadır.Item Asymptotic evaluation of scattering of inhomogeneous plane waves by a perfectly electric conducting half plane(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-04-26) Kara, MustafaIn the present study, reflected and diffracted fields of an inhomogeneous plane wave obliquely incident on the surface of a perfectly electric conducting (PEC) half plane are evaluated for a two-dimensional case asymptotically and reexamined by considering the different aspects. Obtained results are plotted by Matlab numerically. Relationships between the complex angle of incidence and field intensities, and phase shifts in the fields are noted. Matlab plots are interpreted and compared to the theory for consistence.Item Balkanlar’da Türk Tasavvuf Edebiyatı’na genel bakış(Uludağ Üniversitesi, 2001) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.Avrupa kıtasının İslam’la tanışması Endülüs Emevîleri’nin faaliyetleri neticesinde çok erken bir dönemde olmuştur. XIV. yüzyılda Osmanlılar’la başlayan dönem ise varlığını sürdürmektedir. Avrupa’da, özellikle Balkanlar’da yaşayan İslam kültürünün mühim bir unsuru da tasavvufî hayatla ilgilidir. İslam dünyasında yaygın olan birçok tarikat bu bölgede kurulan tekkelerle yaşama imkanı bulmuştur. Sûfilerin yetiştirdiği insan, yazdığı eser, tercüme ettiği risale ve kurduğu dergahlarla bu “ahlak ve eğitim felsefesi” daha uzun yıllar yaşamaya devam etmeye aday görülmektedir.Item Belgradlı Müniri hayatı-eserleri-fikirleri(Uludağ Üniversitesi, 2001) Engin, Mustafa; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı.Item Bîr Bektaşî tekkesi ve vakfiyesi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Tasavvuf Tarihi Bölümü.Bu yazıda, Bursa’da Ramazan Baba Dergâhı olarak bilinen bir Bektaşi tekkesi ve vakfiyesi ile onun son postnişini Süleyman Bey Baba hakkında bilgi verilmektedir. Bunun yanı sıra "Bektaşilerin namazla niyazla ilgisi yoktur" şeklindeki yaygın kanaatin de bütünüyle doğru olmadığı ortaya konulmaktadır.Item Bursa tekkeleri ve tasavvufî hayat üzerine genel bir değerlendirme(Uludağ Üniversitesi, 1987) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.Osmanlı Devletinin ilk başkenti olan Bursa, Anadolu'da gelişen tasavvufî ha yat ve düşüncenin de önemli merkezlerinden biridir. XIV-XVI. yüzyıllarda Anadolu'ya Asya topraklarından gelen pek çok sufî Bursa'da karar kılmış, pek çoğu da "burc-ı evliya" diye isimlenen yerde bir müddet kalmıştır. Dolayısıyle Osmanlı dü şünce ve zihniyetine zamanla hakim olacak olan yaşama ve düşünme tarzının tohumları bu asırlarda ve bu bölgede atılmıştır. Emir Sultan, Abdal Murat, Geyikli Baba, Abdullatif Kudsî, Ahmet İlâhî, Niyaz-ı Mısrî, İsmail Hakkı Bursevî, Lamiî Çelebi, Somuncu Baba, üftade ilk akla gelen isimlerdir. Bu makalede Bursa'daki tasavvufî hayat konusunda genel bir değerlendirme yapılacaktır.Item Bursa tekkelerinde şeyhlik yapan mutasavvıflar -ı-(Uludağ Üniversitesi, 1991) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Tasavvuf Tarihi Bölümü.Tasavvuf Tarihi açısından önemli bir yere sahip olan Bursa’nın tekkeleri ile ilgili çalışmalar da bu bölgenin dinî hayatı bakımından önemlidir. Burada şimdilik, tekkelerde görev yapan şeyhlerin bir dökümü verilmeye çalışılacaktır.Item Bursa tekkelerinde şeyhlik yapan mutasavvıflar -ıı-(Uludağ Üniversitesi, 1991) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Tasavvuf Tarihi Bölümü.Tasavvuf Tarihi açısından önemli bir yere sahip olan Bursa'nın tekkeleri ile ilgili çalışmalar da bu bölgenin dinî hayatı bakımından önemlidir. Burada şimdilik, tekkelerde görev yapan şeyhlerin bir dökümü verilmeye çalışılacaktır.Item Bursa tekkelerinin alfabetik olarak isimleri ve bellibaşlı kaynaklar(Uludağ Üniversitesi, 1987) Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi/Tasavvuf Tarihi Bölümü.Bursa'nın din ve kültür hayatıyla olduğu kadar sosyal güvenlik ve mimari ta rihiyle de yakından ilgili olan Bursa Tekkeleri XIV. yüzyıldan itibaren kurulmaya başlamışlardır. Zaman içinde bir kısmı tarihe mal olmuş, bir kısmı da gelişerek te sir ve hizmet sahasını büyütmüştür. Bu makalede ilk asırlardan günümüze kadar kurulmuş olan tekke ve zaviye lerin bir dökümü verilecektir. Bunun yanında tekkenin bulunduğu mahalle, bağlı olduğu tarikat ve zikir günleri de tesbit edilebildiği kadarıyla verildikten sonra bazı kaynak eserlere de işaret edilecektir. Şüphesiz bu çalışma konu ile ilgili bir başlan gıç mahiyetindedir.Item Bursa vefeyatnamelerindeki şairlerin biyografileri: İnceleme-metin(Uludağ Üniversitesi, 1993) Atlansoy, Kadir; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İslam Tarihi ve Sanatları Türk İslam Edebiyatı Anabilim Dalı.Item Bursa'da Bektaşi kültürü ve Ramazan Baba Dergahı(Uludağ Üniversitesi, 1995) Çift, Salih; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.Item Bursa'da nakşibendiyye kültürü ve Ahmed İlahi tekkesi(Uludağ Üniversitesi, 1993) Damar, Abdullah; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslâm Bilimleri Anabilim Dalı.Item Bursa'da Semerkandiyye kültürü ve Menakıb-ı Ali Semerkandi(Uludağ Üniversitesi, 1998) Yılmaz, Osman; Kara, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tasavvuf Bilim Dalı.